Singapura - Maleisië, Borneo, Sarawak, Kuching - Taman Negara Bako

11 november 2016 - Kuching, Maleisië

Singapura

Na een lange vlucht met een tussenstop in Doha, konden we eindelijk 'voet aan wal' zetten in de stadstaat Singapore. We kwamen aan om negen uur morgens, wat de jetlag er niet gemakkelijker heeft op gemaakt. Met de taxi werden we naar ons hostel gebracht. Bij aankomst werden we verwelkomd met regen, bliksem, donder... Kortom met alles waarop we niet hadden gehoopt. Met de backpack boven ons hoofd liepen we het hostel binnen.

Met een jetlag en de regen in ons kleren, probeerden we de dag toch op een positieve manier te beginnen. Even hebben we dit kunnen volhouden, maar in de namiddag zijn we gesneuveld in ons bedje dat zo veel deugd deed. Van een teleurstellende eerste dag gesproken.

Gelukkig was de tweede dag helemaal anders. We bezochten het Singapore waarvan we hadden gedroomd. We werden overspoeld met warmte, drukte, veel, heel veel planten en een grote culturele diversiteit. In drie dagen tijd bezochten we: little India, chinatown, de arabische wijk, marina bay sands, gardens by the bay, het nationaal museum en veel andere dingen in het centrum.

Achteraf bekeken hebben we tijdens onze ervaring in Singapore een 'cultuurverschot' ervaren door alle nieuwe dingen die op ons afkwamen. Aangezien we het geen cultuurshock kunnen noemen, was dit een gepaste benaming.

Onze Tips:

- Boek een ho(s)tel uit het centrum, het is een groot verschil voor de portemonnee en een klein voor de reistijd, we hebben amper zo een goed uitgewerkt metronetwerk gezien.

- Vier dagen is de ideale tijd om Singapore te bezoeken. Wij hadden er maar drie en dit was heel nipt. We hebben enkele dingen moeten laten vallen.

Maleisië, Borneo, Sarawak, Kuching

Onze tocht ging verder richting Kuching. Kuching is de hoofdstad van Sarawak. Sarawak is een van de twee maleisische provincies van Borneo.

De vertrekhal van Singapore was een bezichtiging op zichzelf waard. Na een dik uur vliegen en enkele stevige luchtzakken inclusief, kwamen we aan in Kuching. Al snel merkten we dat alles hier ongeveer een vierde goedkoper is dan in België, wat na het dure Singapore wel te appreciëren viel.

De eerste dagen hier waren gevuld met verwondering. We wisten niet waar eerst te kijken. De stad wordt overspoeld met mensen die ons begroeten in Sarawak, met adembenemende uitzichten en met rust. Maar het leukste is dat we hier geen enkele toerist zien, wat alles nog unieker maakt. Dit is buiten het Gentse koppel gerekend, waar we een moeilijk te vinden frisse pint mee gaan drinken zijn.

De derde dag huurden we een scooter om naar Annah Rais longhouse en Semenggoh te gaan. De beste ervaring tot dan. Na twee uren op de scooter kwamen we aan in de longhouse. Daar werden we getrakteerd op rijstwijn, een kijkje in hun authentieke paalwoningen en leefstijlen. Maar vooral ook op een overheerlijke maaltijd. In het terugkeren maakten we nog een stop in Semenggoh, waar we wilde oerang-oetangs konden spotten. We hebben er zeven gezien, wat uiterst zeldzaam is!

Onze tips:

Kuching is zeker de moeite om te doen! Op sommige sites wordt het tegendeel beweerd. Wij hebben zelfs twee nachten extra geboekt dan gepland.

- Laat het wantrouwen, dat in België de gewoonte is om te hebben, hier vallen. Iedereen is te vertrouwen en probeert vriendelijk te zijn. Wij waren erg op ons goede bij sommige voorstellen of vragen, maar dit bleek onnodig te zijn.

Taman Negara Bako

Gepakt en gezakt gingen we verder met de bus naar Taman Negara Bako.

Taman Negara betekent nationaal park, Bako is de naam van het park. Eens daar aangekomen, kwam een bootje ons halen om ons naar het Bako-eiland te varen. De druppende regen kwam hard aan door de snelheid die de boot maakte. Eens aangekomen klaarde het weer op en kwamen enkele neusapen ons al begroeten.

We maakten een hiketocht van zes kilometer. De warmte, de beklimming, de wortels van de bomen, de rotsen, de insecten en de vochtige vegetatie maakten dit een lange zes kilometer. Dit alles loonde zeker de moeite, door het einduitzicht en de voldoening achteraf.

'S nachts sliepen we in een hutje in Bako, waarbij we 's morgens werden gewekt door de aapjes die voorbij ons raam sprongen. Wat een ervaring!

Onze tips:

Breng eigen eten en drinken mee naar Bako, want daar is alles heel duur.

- Een overnachting op Bako is zeker de moeite! Zo niet moet je voor 15:00 terug zijn van de hiking. Nu konden we hiken tot 18:00. De nacht-ervaring in de jungle is ook zeker de moeite.

Na Bako keerden we met de bus terug naar Kuching voor nog twee extra nachtjes.

1. Heidi Arryn:
    12 november 2016
    Wauw, zo tof om dit allemaal te lezen! Dankjewel

Het klinkt zo verrijkend, mooi en opwindend allemaal.

Nog veel plezier en ik kijk al uit naar het volgend verslag ;-)

Vele groetjes,
    tante Heidi
  2. Fran:
    12 november 2016
    Ooh, klinkt echt leuk. Blij dat jullie het goed stellen :D. kusjes
  3. Myriam:
    13 november 2016
    Zo super verhaal ! En wat een vlotte schrijfstijl .
    Dikke kussen van T Myriam
  4. Nonkel marnix en tante tine:
    20 november 2016
    Amai, wat hebben jullie al veel gedaan op korte tijd. Dat hebben jullie knap in elkaar gestoken..veel liefs en veel plezier x